Viral Kisah Haru dan Inspiratif, Anak Berkebutuhan Khusus Penjual Tisu

 12 Dec 2019  Arief Prasetyo

Viral Kisah Haru dan Inspiratif, Anak Berkebutuhan Khusus Penjual Tisu

Kisah Haru dan Inspiratif, Wanita Pemilik Kedai dan Anak Berkebutuhan Khusus Penjual Tisu - Image from style.tribunnews.com

Menyedihkan, berhari-hari tak datang. Anak ini mengaku dipukuli ayahnya.

Kisah viral hari ini tentang seorang wanita dan anak berkebutuhan khusus yang sering makan di tempatnya. Berikut kisah hidup anak si penjual tisu yang menyentuh hati.

Melakukan hal baik kepada orang lain tidak terbatas oleh ras, agama, budaya, negara serta kondisi fisik.

Salah satunya yaitu kisah yang dibagikan oleh Siti Nafidzah di akun Facebook miliknya pada Selasa (10/12/2019).

Baca Juga:

Viral Kisah Haru dan Inspiratif, Anak Berkebutuhan Khusus Penjual Tisu

Kisah Haru dan Inspiratif, Wanita Pemilik Kedai dan Anak Berkebutuhan Khusus Penjual Tisu - Image from style.tribunnews.com

Siti adalah seorang pemilik rumah makan di Malaysia. Dia merindukan anak lelaki berkebutuhan khusus yang kerap makan di tempatnya. Namun akhir-akhir ini, Joshua (10) tidak datang ke tempatnya.

Setelah lama menungu-nungu, Joshua akhirnya kembali datang ke rumah makannya. "Macam jejak kasih harini. Budak bertuah ni tiba tiba muncul kat restoran.

Lama akak tunggu dia, berharap dia datang. Rindu kat dia. Pesan kat sorang kakak tu kalau ada nampak budak ni cakap kakak kedai tu suruh datang kedai, kakak tu rindu dekat awak,

kakak tu nangis ingat kat awk... Tadi masa makan dok bersembang dengan Joshua." Siti merasa begitu senang dengan kehadiran Joshua.

Siti merasa begitu tersentuh saat Joshua menanyakan apakah dirinya menangis karena begitu merindukannya.

Dia tanya akak..kakak nangis ke tak jumpa saya!??

Ye sebab ingat awak tak nak datang sini lagi, ingat ada apa apa jadi dekat awak,"

Baca Juga:

Siti khawatir dengan keadaan Joshua yang kerap menerima kekerasan fisik oleh sang ayahnya sendiri. Meskipun Joshua mengatakan dirinya sudah tidak lagi dipukul oleh ayahnya, namun Siti masih tidak percaya.

Siti menceritakan Joshua kerap dipukul ayahnya karena masalah keluarga. Hingga Joshua mengalami luka-luka. Saat itu Joshua datang ke tempatnya untuk meminta pertolongan.
"Risau bapak awak pukul awak lagi...
dia cakap bapak tak pukul lagi dah...
tapi akak mcm tak percaya je...
Apapun awak dah ada depan mata akak..tu dah cukup puaskan hati akak ni."
Siti merasa begitu tersentuh dengan kisah hidup Joshua yang tidak mudah. Anak sepuluh tahun itu berjualan tisu setiap hari untuk hidupnya.
Merasa kasihan, Siti meminta Joshua untuk datang ke rumah makannya jika merasa lapar. Siti juga menasehati agar Joshua tidak pergi ke rumah makan lain karena takut anak itu mendapat perlakuan tidak baik.
Pada hari itu Joshua mengatakan mendapatkan penghasilan sekitar Rp 23 ribu. "Habis makan akak suruh dia balik. Akk tolong kirakan brp duit jual tisu yg dia dapat harini. Ada RM7.


Baca Juga:

Kata Joshua dia keluar tadi jam 8 malam. Alhamdulillah rezeki Joshua malam ni dapat banyak tu. Jam 9 malam Joshua balik.

Akak pesan esok dtg kedai. Kalau lapar datang makan kat sini. Jangan pergi tempat lain nanti orang marah, orang tak suka awak. Ingat akak pesan ye!!!

Berakhirnya kisah malam ini. Joshua berlalu dengan sebungkus air teh o ais untuk bekalan dia berjalan kaki nak balik rumah. Kak Talam Melaka"

Siti mengatakan keinginannya hanyalah melihat Joshua dapat bersekolah dan mendapatkan masa depan yang lebih baik. Bukannya berada di jalanan dan menjadi korban atas permasalahan keluarganya.

Kisah Siti dan Joshua menjadi viral dengan dibagikan lebih dari 2,1 ribu kali dan mendapatkan likes hingga 3,8 ribu. Warganet merasa tersentuh dengan kebaikan hati Siti dan perjalanan hidup Joshua


Baca Juga:

Nur Arifah Masyitah Mulianya hati akak..semoga Allah membalas smua kebaikan yg akak lakukan..sedih tgk budak ni
Rus Aini Rusainiabu kebaekan mu sedang dicatit wahaii sifu ku
Fira Safira Semoge Allah perluaskan lg rezeki buatmu kakak.. Mulia sungguh hatimu.. X semua org bole jd mcm akk bile berdepan dgn prkara mcm ni...
Qhai Sws Beauty with brain.. dahla cantik, bhati mulia.. smoga akak & adik sentiasa di bwah lindunganNya.. balik rumah ada gak kisah pngajaran nk share dgn anak di rmah.. wonderwomen in real life