Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang Sholat

Penulis Dzikir Pikir | Ditayangkan 03 May 2017
Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang Sholat
Facebook Mohamad Syafiq Akmal Ismail

Kejadian yang tak biasa terjadi di Kampung Tok Aris, Jeneri Sik, membuat warga menjadi heboh dan mendunia. Kehebohan itu terjadi ketika seorang wanita menemukan kain mukena dan sajadah miliknya terlihat seperti berdiri menunaikan shalat.

Melansir bangka.tribunnews.com, kejadian itu diabadikan melalui sebuah foto, yang kemudian diunggah ke halaman facebook dan menjadi viral hingga saat ini.

Foto telekung (mukena) dan sajadah tersebut menjadi viral di jejaring sosial Facebook itu mulanya diunggah oleh akun yang bernama Mohamad Syafiq Akmal Ismail, yang merupakan anak dari wanita yang melihat kejadian tersebut.

Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang Sholatsajadah (eberita)

Baca Juga: Gumpalan Emas Tiba-tiba Muncul Setelah Banjir, Penduduk Disana Mendadak Kaya Raya

Melalui Facebook milik Syafiq dia menjelaskan semuanya dimulai saat sang ibu hendak menunaikan salat.
"Subhanallah, ujian buat kami sekeluarga. Maha Suci Allah, kejadian (yang terjadi) di rumah saya.
"Mula-mula, masa mak nak solat, (dia) ambil kain telekung. Lepastu kalut-kalut parkir kain telekong atas sejadah.
"Lepas tu, mak patah balik nak solat, tengok-tengok kain mukena dan sajadah satu lagi berdiri macam tengah salat.
"Allahuakbar .. Subhanallah .. kondisi sejadah ikot qiblat .. Semoga keluarga kami dalam lindungan Allah." Tulis Syafiq.

Bersama kisah itu, Syafiq turut mengunggah beberapa keping gambar kejadian. Selain itu, terlihat juga orang banyak berkunjung ke rumah Syafiq untuk melihat kejadian aneh itu.

Selain itu, kejadian aneh tersebut juga sempat diabadikan oleh Mahadzir Abdul Hamid dan diunggahnya ke halaman media sosial facebooknya.

Dalam foto unggahan tersebut, Mahadzir menuliskan keterangan sebagai berikut

"PELIK TETAPI BENAR: penduduk di sekitar kawasan jeneri GEMPAR seketika ekoran kejadian kain sejadah dan telekung tiba2 berdiri tegak seolah2 sedang bersolat.

Kejadian berlaku di kediaman puan zahrizan bt ghazali 47 tahun di kg tok aris mkm jeneri, sik kira2 jam 1.45 petang ketika beliau mahu menunaikan solat zohor bersama anak perempuannya. Menceritakan detik2 kejadian ketika saya berkunjung ke rumahnya sebentar tadi, beliau memberitahu pada awalnya, beliau sedang menghamparkan sejadah utk solat zohor dan masuk seketika ke dlm bilik utk memakai kain sembahyang manakala sejadah anaknya dan telekungnya sendiri diletakkan di atas sejadah yang satu lagi.

Dlm tempoh 2 atau 3 minit, beliau keluar dari bilik dan terkejut melihat sejadah dan kain telekungnya berdiri tegak seolah2 sdg bersolat. Ketika kejadian, ke lima2 anaknya berada di rumah dan di luar kawasan rumah.

Terkejut dgn kejadian itu, beliau memaklumkan kpd jiran dan berita ttg kejadian itu mula tersebar. Sehingga laporan ini ditulis, keadaan sejadah dan telekung tersebut masih berdiri tegak.

Kepada semua, saya ingin menasihatkan supaya melihat kejadian ini dgn penuh hikmah dan keinsafan agar kita memelihara solat serta amalan kita. Jauhi sebarang perbuatan khurafat dan yakin serta percaya dgn firman Allah dlm surah yassin ayat 82 yg antara lainnya bermaksud: jika Allah berkehendakkan sesuatu itu berlaku, maka berlakulah ia.. Wallahua'lam.."

Gambar-gambar yang telah diunggah tersebut baik yang dilaukan oleh Syafiq maupun Mahadzir, mendapat perhatian netizen dengan rata-rata diantara mereka memuji akan kebesaran Allah yang Maha Esa.

Berikut foto-fotonya:
Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang Sholat
Banyak orang yang mengabadikan peristiwa tersebut.

Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang SholatSejumlah orang menyaksikan sajadah berdiri (facebook/Mahadzir Abdul Hamid)

Viral! Sajadah dan Mukena yang Tiba-tiba Tegak Berdiri Seperti Orang SholatFacebook Mahadzir Abdul Hamid
SHARE ARTIKEL