5 Do’a Mustajab Orangtua untuk Anaknya

Komentar


Semua orangtua pasti ingin memiliki anak-anak yang sholeh dan sholehah. Siapa yang tidak ingin memiliki anak yang berbakti dan menuruti perkataan baik orangtuanya. Tentu hal ini menjadi keinginan setiap orangtua. Ciri anak yang sholeh atau sholehah itu di antaranya, mendengar apa yang dikatakan kedua orang tuanya. Namun yang jadi pertanyaan, sudah sejauh mana Anda sebagai orangtua memberikan pantauan kepada anak Anda?

Tidak semua aktivitas sehari-hari anak selalu dalam pengawasan atau pantauan orangtuanya. Karena sebaik-baik pangawasan adalah Allah SWT, Dzat Yang Maha Mengetahui setiap hamba-Nya. Oleh karena itu, hanya do’a dan tawakal yang terus menerus kepada Allah SWT orangtua bisa meminta agar anaknya terhindar dari hal-hal yang tidak diinginkan.

Berikut dijelaskan beberapa do’a yang baik untuk diamalkan bagi orangtua sebagai bentuk pengawasan dikutip dari satumedia, di antaranya:

1. Doa untuk melembutkan hati anak yang keras kepala 

Orangtua boleh mengamalkan membaca Surah Asy Syura ayat 19. Yang artinya, “Allah Maha Lembut takdir-Nya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihan-Nya) terhadap hamba-hamba-Nya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Baca doa ini 19 kali pada air dan minta anak tersebut meminumnya. InsyaAllah perangai anak yang keras kepala akan berubah kepada baik dengan izin Allah. Boleh juga baca doa ini pada ubun-ubun anak ketika dia tidur.

2. Doa untuk anak lembut hati, pintar dan soleh

Membacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran, yang artinya, “Wahai orang yang beriman, Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Baca Juga: Video ini Ingatkan Kita Bahwa Azab (Hukum Karma) itu Benar Adanya

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu,Ya Qayyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Atau baca Surah al-Fatihah, surah Taha ayat 1-5, diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali. Doanya, ‘Ya Allah, lembutkanlah hati anakku (sebut namanya), seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi.”

Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Jika anak masih menyusu, hembuskan pada susu.

3. Doa untuk menangani anak nakal

Amalkan ayat 40 dari Surah Ibrahim yang artinya, “Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan solat, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.”

Selepas shalat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang artinya:
“Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.”

4. Doa supaya anak rajin kerjakan solat

Amalkan membaca Surah Ibrahim ayat 40-41, yang artinya:

“Ya Allah Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak-anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan kami perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).”

Doa ini baik dibaca selepas solat, atau setiap kali teringatkan anak.

5. Doa anak taat perintah Allah

Supaya anak taat perintah Allah, bisa mengamalkan doa Surah Al-Baqarah ayat 128, yang artinya:

“Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat ibadah haji kami dan terimalah taubat kami ini. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.”

Amalkan dan bacalah doa ini setiap kali selepas solat. Wallahu A’lam.
Top