Subhanallah! Betapa Mulia Seorang Anak yang Hafal Al-Quran

Penulis Unknown | Ditayangkan 13 Jan 2017
Orang tua mana sih yang tidak menginginkan seorang anak yang sholeh dan sholehah. Ditambah dengan anak yang pintar baca al-Quran, bahkan menghafalkannya. Tak hanya bangga sebagai orang tua, namun memiliki seorang anak yang hafal Al-Quran atau Hafidz Quran, juga memiliki banyak sekali keutamaan.

Subhanallah! Betapa Mulia Seorang Anak yang Hafal Al-Quran

BACA JUGA: Bikin Anak Kecanduan Baca Al-Quran Dengan 5 Cara Simple Ini

DariBuraidah Al Aslami ra, ia berkata bahawasanya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Pada hari kiamat nanti, Al Quran akan menemui penghafalnya ketika penghafal itu keluar dari kuburnya. Al Quran akan berwujud seseorang dan ia bertanya kepada penghafalnya: “Apakah anda mengenalku?”.

Penghafal tadi menjawab; “saya tidak mengenal kamu.” Al Quran berkata; “saya adalah kawanmu, Al Quran yang membuatmu kehausan di tengah hari yang panas dan membuatmu tidak tidur pada malam hari. Sesungguhnya setiap pedagang akan mendapat keuntungan di belakang dagangannya dan kamu pada hari ini di belakang semua dagangan.

Maka penghafal Al Quran tadi di beri kekuasaan di tangan kanannya dan diberi kekekalan ditangan kirinya, serta di atas kepalanya dipasang mahkota perkasa. Sedang kedua orang tuanya diberi dua pakaian baru lagi bagus yang harganya tidak dapat dibayar oleh penghuni dunia keseluruhannya.

Kedua orang tua itu lalu bertanya: “kenapa kami di beri dengan pakaian begini?”. Kemudian di jawab, “kerana anakmu hafal Al Quran.”

Kemudian kepada penghafal Al Quran tadi di perintahkan, “bacalah dan naiklah ketingkat-tingkat syurga dan kamar-kamarnya.” Maka ia pun terus naik selagi ia tetap membaca, baik bacaan itu cepat atau perlahan

Masya Allah! Betapa mulianya seorang anak yang menghafal Al-Quran.
SHARE ARTIKEL