Baru Menempati Kontrakan? ini Amalan Semasa Pindah Rumah Baru agar Terhindar dari Mara Bahaya

Komentar

Foto via facebook buahhati.com

Amalan yang perlu dilakukan jika baru pindah rumah

Pindah rumah baru ada 5 perkara menurut islam yang harus dilakukan, agar terhindar dari segala mara bahaya dari luar maupun dari dalam, terkadang ada jika  baru menempati rumah kontrakan yang ada berpenghuni sebelumnya, agar tidak diganggu amalkan 5 perkara ini

Memiliki rumah sendiri memang idaman semua orang. Bagi yang masih mampu beli rumah sendiri, rumah sewa menjadi pilihan sebagai tempat tinggal sementara.

Baca juga : Membongkar Kehidupan Setelah Mati, Begini Pengakuan 6 Orang Mati Suri yang Pernah Merasakannya

Sebenarnya, tak kiralah rumah yang baru siap atau rumah sewa yang dah lama ditinggalkan kosong, terdapat 5 perkara yang kita perlu buat semasa pindah ke rumah baru untuk elak daripada gangguan syaitan dan jin.

Berikut ini 5 amalan yang harus dilakukan semasa pindah rumah baru :

1. Azan



Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.
.
2. Membaca surah Al-Baqarah

Top