Kisah Haru NABIL, Setiap Hari Melantunkan Azan Demi Kesembuhan Sang Ayah

Komentar

Gambar Nabil Azan didepan ayahnya yang terbaring sakit selama 3tahun diolah via youtube.com metrotv malaysia

Masya Allah...

Baru-baru ini netizen di buat menangis dan terharu oleh Video kisah seorang anak selama 3 tahun melantunkan azan di depan ayahnya yang sedang terbaring sakit.

Seperti dilansir Wajibbaca.com dari Metro tv malaysia Khamis, 25 January 2018. Raden Nabil Zakiyudin R Zakariya (11) atau yang kerap di panggil Nabil, selalu melantunkan azan setiap hari sebagai usaha agar ayahnya sembuh.


Gambar nabil mengumandangkan azan via youtube,com metrotv malaysia

Ayah nabil yang bernama Zakariya R Abdul Hamid, 51, divonis mengalami kerusakan saraf selepas kecelakaan.

Bagi Nabil, apa yang dialakukanya adalah usaha kecil dibandingkan pengorbanan ayah selama ini dalam membesarkannya.

Mengumandangkan azan dilakukan nabil setiap hari pada waktu berangkat dan pulang sekolah, dengan harapan Ayahnya mampu bangun untuk menemaninya sholat jamaah di masjid yang terletak di depan rumahnya.

Anak bungsu dari empat beradik ini mengatakan, dia pernah memenangi juara ketiga perlombaan azan Masjid Jami’il Huda, Kampung Melayu Ampang, malaysia. Kemudian nabil diberi tanggung jawab oleh jamaah masjid untuk mengumandangkan azan di masjid tersebut.

“Sebelum mengumandangkan azan di Masjid, saya akan berlatih di hadapan ayah terlebih dahulu dengan berbagai taranum (lagu) untuk melancarkan azan di masjid” kata Nabil.

“Walaupun ayah tidak bisa bicara dan bergerak, namun lirikan matanya cukup untuk menguatkan semangat saya untuk 'memanggil' banyak orang untuk sholat berjamaah,” Nabil menambahkan.


Gambar Nabil sentiasa berharap bapanya sembuh via youtube,com metrotv malaysia

Nabil sentiasa berharap Ayahnya sembuh.

Murid sekolah dasar Islam Ilmi, Taman Rasmi Jaya itu menambahka, dia faham dengan pergerakan mata dari ayahnya setelah melantunkan azan. Mungkin dengan mungkin dendangan lantunan ayat suci itu mampu menenangkan jiwa serta terapi rohani untuk ayahnya agar segera sembuh.

“Saya mahu ayah cepat sembuh dan menemani saya solat di masjid setiap hari seperti sebelum ini. Saya rindu untuk solat berjemaah dengan ayah” Kata Nabil.

“Apa yang saya harapkan kini adalah ayah sembuh dan menjalani kehidupan normal. Saya tidak akan berhenti melaungkan azan dan membaca kalimah suci al-Quran untuk menyembuhkan ayah,” lanjut Nabil yang bercita-cita mau menjadi seorang pendakwah.

Baca juga: "Anakmu Adalah Tanggung Jawabmu" Mendidik Anak Agar Tak Terjerumus Dalam Maksiat

Nabil juga berkata, dia berharap semua orang dapat mendoakan agar ayahnya segera sembuh dan semoga impian untuk melihatnya bergelar pendakwah tercapai satu hari nanti.

“Dulu saya akan ke masjid bersama ayah setiap waktu untuk solat berjemaah. Ayah berpesan jika solat jemaah di masjid, Allah SWT menggandakan 70 kali ganda pahala berbanding solat bersendirian,” katanya.


Gambar Nabil sentiasa berharap bapanya sembuh via youtube,com metrotv malaysia

Sementara kakak Nabil yang merupakan Anak sulung R Zakariya, Raden Muhamad Nafis Zaki, 27, berkata, Ayahnya dulu adalah seorang kontraktor mengalami kecelakaan ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerjanya di Petaling Jaya, malaysia 20 April 2015 silam.

“Ayah mengendarai motor kemudian di tabrak dari belakang oleh sebuah mobil, kemudian dokter memfonis urat saraf ayah tidak berfungsi lagi.

“Saya terpaksa berhenti kerja sebagai pemandu lori demi membantu ayah yang sudah tidak mampu bergerak. Kalau bekerja mungkin majikan tidak suka kerana terpaksa selalu mengambil cuti untuk bawa ayah berubat,” katanya.

Menurutnya, setelah kejadian itu dia sudah tiga tahun tidak tidur malam untuk menjaga Ayahnya.

“Saya perlu berkorban untuk ayah demi menjaga dia lebih sempurna, saya akan mengambil alih tugas menjaga ayah sebelah malam daripada ibu dengan memberi susu setiap 12 tengah malam dan 4 pagi.

“Terima kasih kepada yang mendoakan ayah sembuh dan kami menerima bantuan daripada Lembaga Zakat Selangor yaitu bekalan susu,” katanya menambahkan.

Seperti penelusuran penulis wajibbaca.com baru-baru ini, kisah Nabil banyak di unggah di media sosial facebook dan menuai banyak empati dari pengguna facebook.



Gambar nabil mengumandangkan azan via facebook.com




Banyak pengguna facebook berkomentar dan mendoakan kesembuhan ayah Nabil.




gambar via facebook.com
Top