Lakukan 4 Tahap Ini Untuk Menajamkan Mata Batin Kita



Setiap manusia dianugrahi kelima pancaindera, namun tahukah anda apabila kita semua ini diberikan keistimewaan yang sesungguhnya bila digali lebih dalam kita mempunyai indera ke enam. Indera keenam kita adalah mata batin. Mata Batin adalah indera keenam yang Allah berikan kepada setiap manusia.

Mata Batin ibarat kaca yang dapat melihat sesuatu (bercermin) atau ibarat pisau tumpul yang dapat diasah sampai tajam sehingga dapat memotong sesuatu benda. Setiap manusia mempunyai mata batin yang asal mulanya Allah ciptakan bersih tanpa ada noda sedikitpun tetapi kemudian dinodai oleh sifat-sifat buruk dan keduniawian.

Ketika kita masih kecil mata batin kita masih bersih sehingga dapat melihat hal-hal yang ghaib dan dapat menangkap ilmu pengetahuan dengan mudah tetapi setelah kita besar mata batin kita sudah ternodai oleh sifat-sifat buruk dan keduniawian sehingga tidak dapat melihat lagi hal-hal yang ghaib (tertutup)

Tempat mata hati adalah Qalbu ( hati nurani ) yang selalu berubah setiap saat sesuai dengan perbuatan manusia sehari-hari jika berbuat jahat akan lupa kepada Allah maka Qalbu itu menjadi kotor dan jika berbuat baik atau berzikir Qalbu itu akan bersih kembali.

Baca Juga : Bagaimana Melakukan SHALAT Sambil MENGGENDONG BAYI? Begini Caranya!

Dalam Haditsh Nabi Muhammad SAW disebutkan :

"Hati manusia itu ibarat sehelai kain putih yang apabila manusia itu berbuat dosa maka tercorenglah / ternodailah kain putih tersebut dengan satu titik noda kemudian jika sering berbuat dosa lambat-laun sehelai kain putih itu berubah menjadi kotor / hitam".

Jika hati nurani sudah kotor maka terkunci nuraninya dan sukar menerima petunjuk dari Allah. Untuk menajamkan mata batin kita. Ada empat tahap untuk menajamkan atau membersihkan Mata Batin :

Pertama, Mengosongkan hati dari sifat-sifat buruk seperti iri, dengki, benci, dan dari sifat keduniawian.

Kedua, Membuang daya khayal yang mengganggu keyakinan hati kemudian berfikir tentang hal-hal ghaib yang kita ketahui.

Ketiga, Mendawamkan (mengekalkan) solat dan berzikir pada malam hari kerana kesepian malam dapat menambah kekhusyukan hati.

Keempat, Meningkatkan Iman dan Kecintaan kepada Allah yaitu mencintai Allah dari segala-galanya selalu bermunajat (mohon pertolongan Allah ) dan Istikharah ( meminta petunjuk dari Allah SWT).
Top